Apakah kewajipan majikan di bawah Akta Keadaan Kerja?

Apakah kewajipan majikan di bawah Akta Keadaan Kerja?

Setiap pekerja sesebuah syarikat mestilah boleh bekerja dengan selamat dan sihat.

Akta Keadaan Kerja (disingkatkan lagi sebagai Arbowet) adalah sebahagian daripada Akta Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan, yang terdiri daripada peraturan dan garis panduan untuk menggalakkan persekitaran kerja yang selamat. Akta Keadaan Kerja mengandungi kewajipan yang mesti dipatuhi oleh majikan dan pekerja. Ini terpakai untuk semua tempat di mana kerja dilakukan (begitu juga dengan persatuan dan yayasan dan pekerja sambilan dan fleksibel, pekerja atas panggilan dan pekerja kontrak 0 jam). Majikan syarikat bertanggungjawab untuk memastikan pematuhan Akta Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan dalam syarikat.

Tiga peringkat

Perundangan mengenai keadaan kerja dibahagikan kepada tiga peringkat: Akta Syarat Kerja, Dekri Syarat Kerja, dan Peraturan Syarat Kerja.

  • Akta Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan menjadi asas dan juga merupakan undang-undang rangka kerja. Ini bermakna ia tidak mengandungi peraturan mengenai risiko tertentu. Setiap organisasi dan sektor boleh memutuskan cara melaksanakan dasar kesihatan & keselamatannya dan meletakkannya dalam katalog kesihatan & keselamatan. Walau bagaimanapun, Dekri Syarat Kerja dan Peraturan Syarat Kerja memperincikan peraturan yang pasti.
  • Dekri Syarat Kerja adalah perincian Akta Keadaan Kerja. Ia mengandungi peraturan yang mesti dipatuhi oleh majikan dan pekerja untuk mengatasi risiko pekerjaan. Ia juga mempunyai peraturan khusus untuk beberapa sektor dan kategori pekerja.
  • Perintah Kesihatan dan Keselamatan sekali lagi merupakan perincian lanjut Dekri Kesihatan dan Keselamatan. Ia melibatkan peraturan terperinci. Sebagai contoh, keperluan yang mesti dipenuhi oleh peralatan kerja atau dengan tepat bagaimana perkhidmatan kesihatan dan keselamatan pekerjaan mesti melaksanakan tugas berkanunnya. Peraturan ini juga wajib bagi majikan dan pekerja.

Katalog kesihatan dan keselamatan

Dalam katalog kesihatan dan keselamatan, majikan dan organisasi pekerja menerangkan perjanjian bersama tentang cara mereka (akan) mematuhi peraturan sasaran kerajaan untuk kerja yang sihat dan selamat. Peraturan sasaran ialah piawaian dalam undang-undang yang mesti dipatuhi oleh syarikat—contohnya, tahap hingar maksimum. Katalog menerangkan teknik dan cara, amalan baik, bar dan panduan praktikal untuk kerja yang selamat dan sihat serta boleh dibuat di peringkat cawangan atau syarikat. Majikan dan pekerja bertanggungjawab ke atas kandungan dan pengedaran katalog kesihatan dan keselamatan.

Tanggungjawab majikan

Di bawah ialah senarai tanggungjawab dan kewajipan am untuk majikan yang termasuk dalam perundangan. Perjanjian khusus mengenai tanggungjawab ini mungkin berbeza dari satu organisasi dan industri yang lain.

  • Setiap majikan mesti mempunyai perjanjian dengan perkhidmatan kesihatan dan keselamatan atau doktor syarikat: kontrak utama. Semua pekerja mesti mempunyai akses kepada doktor syarikat, dan setiap syarikat mesti bekerjasama dengan doktor syarikat. Selain itu, semua pekerja boleh meminta pendapat kedua daripada doktor syarikat. Kontrak utama antara majikan dan perkhidmatan kesihatan dan keselamatan pekerjaan atau doktor syarikat menetapkan perkhidmatan kesihatan dan keselamatan pekerjaan lain atau doktor syarikat yang boleh dirujuk untuk mendapatkan pendapat kedua.
  • Sesuaikan reka bentuk tempat kerja, kaedah kerja, peralatan kerja yang digunakan, dan kandungan kerja dengan ciri peribadi pekerja sebanyak mungkin. Ini juga terpakai kepada pekerja yang mempunyai batasan struktur dan fungsi akibat penyakit, contohnya.
  • Majikan mesti mengehadkan kerja yang membosankan dan mengikut kadar seberapa banyak yang mungkin ('boleh diperlukan dengan munasabah).
  • Majikan mesti mencegah dan mengurangkan kemalangan besar yang melibatkan bahan berbahaya sejauh mungkin, majikan.
  • Pekerja harus menerima maklumat dan arahan. Maklumat dan pendidikan mungkin melibatkan penggunaan peralatan kerja atau peralatan pelindung diri, tetapi juga cara pencerobohan dan keganasan, dan gangguan seksual ditangani dalam syarikat.
  • Majikan mesti memastikan pemberitahuan dan pendaftaran kemalangan dan penyakit pekerjaan.
  • Majikan bertanggungjawab untuk mencegah bahaya kepada pihak ketiga mengenai kerja pekerja. Majikan juga boleh mengambil insurans untuk tujuan ini.
  • Majikan mesti memastikan pembangunan dan pelaksanaan dasar kesihatan dan keselamatan. Dasar kesihatan dan keselamatan ialah pelan tindakan terperinci yang menerangkan cara syarikat boleh menghapuskan faktor risiko. Dengan dasar kesihatan dan keselamatan, anda boleh menunjukkan secara konsisten bahawa tindakan yang selamat dan bertanggungjawab sedang diambil dalam syarikat. Polisi kesihatan & keselamatan termasuk inventori dan penilaian risiko (RI&E), polisi cuti sakit, perkhidmatan tindak balas kecemasan dalaman (BH)V, pegawai pencegahan dan PAGO.
  • Majikan mesti merekodkan risiko pekerja syarikat dalam inventori dan penilaian risiko (RI&E). Ini juga menyatakan bagaimana pekerja dilindungi daripada risiko ini. Inventori sedemikian menyatakan sama ada kesihatan dan keselamatan terancam oleh, contohnya, perancah yang tidak stabil, bahaya letupan, persekitaran yang bising atau bekerja terlalu lama di monitor. RI&E mesti diserahkan kepada perkhidmatan kesihatan dan keselamatan pekerjaan atau pakar bertauliah untuk semakan.
  • Sebahagian daripada RI&E ialah Pelan Tindakan. Ini menetapkan apa yang syarikat lakukan tentang situasi berisiko tinggi ini. Ini mungkin melibatkan penyediaan peralatan pelindung diri, menggantikan mesin berbahaya, dan memberikan maklumat yang baik.
  • Di mana orang bekerja, ketidakhadiran kerana sakit juga boleh berlaku. Dalam rangka kerja kesinambungan perniagaan, majikan perlu menjelaskan bagaimana ketidakhadiran kerana sakit ditangani dalam polisi cuti sakit. Menjalankan polisi cuti sakit adalah kewajipan undang-undang yang ditakrifkan secara tersirat untuk majikan dan dinyatakan secara jelas dalam Dekri Syarat Kerja (artikel. 2.9). Menurut artikel ini, arbodienst menasihatkan menjalankan syarat kerja dan dasar cuti sakit yang tersusun, sistematik dan mencukupi. Ahli arbodien mesti menyumbang kepada pelaksanaannya, dengan mengambil kira kumpulan pekerja yang unik.
  • Sebagai contoh, pekerja kecemasan dalaman (pegawai FAFS) memberikan pertolongan cemas dalam kemalangan atau kebakaran. Majikan mesti memastikan pegawai FAFS mencukupi. Dia juga mesti memastikan mereka dapat melaksanakan tugas mereka dengan baik. Tiada keperluan latihan khas. Majikan boleh memikul sendiri tugas respons kecemasan dalaman. Dia mesti melantik sekurang-kurangnya seorang pekerja untuk menggantikannya semasa ketiadaannya.
  • Majikan wajib melantik salah seorang pekerja mereka sebagai pegawai pencegahan. Seorang pegawai pencegahan bekerja dalam syarikat – biasanya sebagai tambahan kepada tugas 'biasa' mereka - untuk membantu mencegah kemalangan dan ketidakhadiran. Tugas berkanun pegawai pencegahan termasuk: (bersama) merangka dan melaksanakan RI&E, menasihati dan bekerjasama rapat dengan majlis kerja/wakil kakitangan mengenai dasar keadaan kerja yang baik, dan menasihati dan bekerjasama dengan doktor syarikat dan kesihatan pekerjaan lain. dan penyedia perkhidmatan keselamatan. Majikan boleh berfungsi sebagai pegawai pencegahan jika syarikat mempunyai 25 atau kurang pekerja.
  • Majikan mesti membenarkan pekerja menjalani pemeriksaan kesihatan pekerjaan berkala (PAGO). Secara kebetulan, pekerja tidak diwajibkan untuk mengambil bahagian dalam perkara ini.

Inspektorat Buruh Belanda

Inspektorat Buruh Belanda (NLA) kerap memeriksa sama ada majikan dan pekerja mematuhi peraturan kesihatan dan keselamatan. Keutamaan mereka adalah pada situasi kerja yang menimbulkan risiko kesihatan yang serius. Sekiranya berlaku pelanggaran, NLA boleh mengenakan beberapa langkah, mulai dari amaran kepada denda atau bahkan pemberhentian kerja.

Kepentingan dasar kesihatan dan keselamatan

Mempunyai dan melaksanakan dasar kesihatan dan keselamatan yang diterangkan dengan jelas adalah penting. Ini menghalang kesan kesihatan yang buruk dan menyumbang kepada kebolehpasaran dan produktiviti pekerja yang mampan. Jika pekerja mengalami kerosakan akibat kerja, dia boleh memikul tanggungjawab syarikat dan menuntut pampasan. Majikan kemudiannya mesti dapat membuktikan bahawa ia melakukan segala-galanya secara munasabah - dari segi operasi dan ekonomi - untuk mengelakkan kerosakan ini.

Ingin tahu cara menggunakan Akta Kesihatan dan Keselamatan Pekerjaan dalam syarikat anda? kami peguam pekerjaan gembira untuk menjawab soalan anda. Kami boleh menganalisis faktor risiko syarikat anda dan menasihati anda tentang cara mengurangkannya. 

Law & More